Förlossningsminne!

Varför pratas det inte mer om förlossningar? Varför är det aldrig någon som berättat för mig vilken stor grej det är att föda barn? Nu när någon frågar hur allt gick brukar jag först bara vilja säga, vilken jävla grej. För det var det. En jävla grej! Då menar jag inte bara stunden man får upp barnet i famnen utan hela förlossningsförloppet. Från början till slut. För mig började det kl 03.00 med att vattnet gick. En vattenexplosion vaknade jag av och det var drypandes blött i sängen och sedan förstås på golvet ända in till toaletten. I denna chock kunde jag inte bry mig så mycket om att hunden gick och slickade i sig fostervatten. Hela graviditeten var jag väldigt lugn och inte nervös över någonting men just i denna stund blev jag helt plötsligt riktigt nervös. Vad skulle hända nu? Jag darrade. Jag var tvungen att ringa förlossningen och sedan ringa hem sambon ifrån jobbet. Det dröjde ungefär 15 timmar från det tills att värkarna började komma igång, ca 18.00 började det kännas av något som kanske kunde vara värkar och de var regelbundna. Under kvällen och natten blev de starkare. Jag skulle på en kontroll på förlossningen kl 09.00. Jag stod ut hemma tills dess med hjälp utav fryst vetekudde på magen. Jag hade iallafall lyckats somna till en stund innan klockan ringde. När vi åkte in hade jag ont. Jag kommer inte ihåg hur ont eller hur det kändes överhuvudtaget. Jag vet bara att det gjorde ont. Väl inne efter kontroll var det mer eller mindre bara att sätta igång. Det hårda arbetet. Och just det där är så svårt att förklara, det är så mäktigt. Att kroppen bara vet vad den ska göra. Allt är som en reflex. Det är nog nästan det jag tyckte var häftigast av allt. Idag, lite mer än en månad senare skulle jag nästan kunna säga att det är ingenting att föda barn. Det skulle jag kunna göra igen. Det är inte så farligt. Men jag har lovat mig själv att aldrig glömma.. Just nu kommer jag inte ihåg, men jag tänkte dagen efter att det gjorde så otroligt ont och jag tyckte så otroligt synd om de stackarna som snart skulle föda. Så hur kan man då glömma så lätt? Sedan var det ju då också den där stunden då barnet kommer ut. Jag hade tänkt mycket på den stunden, hur den skulle kännas. Jag hade längtat efter att få känna den där omtalande känslan. Hur man storlipar av glädje. Men varken jag eller Roy grät och den där oförklarligt stora känslan kom aldrig. Visst var vi lyckliga men allt var istället bara så naturligt. Då var första ultraljudet mer känslosamt. Hade vi ställt in oss så på att vara föräldrar att vi tog det med sådan ro. Jag undrar verkligen. Det häftiga är hur man nu märker hur mycket mer man älskar henne för var dag som går. Hur mycket mer orolig man blir för var dag. För mig kom det inte på en gång då hon föddes som jag var så inställd på att det skulle göra utan det smög sig på, för varje liten rörelse hon gjorde. Det kommer heller aldrig att sluta utan det kommer bara fortsätta växa och bli så stort att det inte längre är greppbart.

Kommentarer
Postat av: Suzi- mamma till Kian

Det är verkligen' en jävla grej'...

Jag har oxå svårt att sätta ord på det, men till skillnad från dig tyckte jag inte synd om dig som var höggravid och snart skulle föda... Faktiskt! Jag var öVERTYGAD att du oxå skulle klara det galant;)

Frågar du mig så var det värsta med alltihopp morfin-bakfyllan, avslags-äcklet och när de skulle tömma urinblåsan! Fy farao! Det andra gör jag dock gärna igen;)

2011-08-31 @ 10:19:39
URL: http://suzettejohansson.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag hade också förväntat mig att gråta när man fick upp barnet på magen... Men näe, det kom inga tårar. Jag tror att jag var för chockad för att förstå - var tiden med all smärta verkligen över? Och har VI verkligen fått ett barn? Är han VÅRAN? Kan inte vara möjligt!? :) tycker det var en sån overklig situation att få barn, och tycker det fortfarande känns så. "är det där mitt barn?" :) det är ju precis då som du skriver och som jag sa till dig innan lilla cherie kom, helt galet hur man kan älska någon så mycket och hur det bara kan bli starkare för varje dag dom går! Mäktigt! Kraam!

2011-08-31 @ 18:16:42
Postat av: Sofie

Lite fel ord där kom det ibland, min iphone väljer lite som den själv vill ;) men du förstod nog iaf! :)

2011-08-31 @ 18:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0